
Alona Shestopalova112 

© 2023 CEJISS. Article is distributed under Open Access licence: Attribution - NonCommercial 4.0 

Unported (cc by-nc 4.0).

Central European Journal of International and Security Studies
Voume 17, Issue 2, 2023, pp. 112-137

DOI: 10.51870/FUQI2558
Research article

Special issue
Constructing Crises in Europe: Multifaceted Securitisation in Times 

of Exception

Constructing Nazis on Political 
Demand: Agenda-Setting and 
Framing in Russian State-
Controlled TV Coverage of the 
Euromaidan, Annexation of 
Crimea and the War in Donbas

Alona Shestopalova
University of Hamburg, Germany, ORCiD: 0009-0008-5703-7134, correspond-
ing address: shestopalova@ifsh.de

Abstract
The central role of mass communication in the construction of crises, threats and 
enemies was acknowledged decades ago. In those cases when media reporting about 
crises, threats and enemies is studied, it is predominately done based on the media 
content from Western liberal democracies. The article broadens the usual framework 
of research on this topic by empirically studying the securitisation and enmification 
campaign performed by TV channels of an autocracy through the lens of agenda-
setting and framing theories. In other words, this article helps understand how the 
Russian regime securitises political issues and constructs enemies. In particular, eight 
weekly news programmes by Russian state-controlled Channel One Russia and RT 
(former Russia Today) covering the period of the Euromaidan, Annexation of Crimea 



Constructing Nazis on Political Demand 113

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

and the war in Donbas are studied in order to address the question of how the channels’ 
strategies of setting their agendas and framing the covered events contributed to the 
construction of a Nazi enemy that has to be fought. 

Keywords: Russian TV, agenda-setting, framing, constructing enemies, securitisation 
in Russia, Euromaidan, Annexation of Crimea, war in Donbas

First published online on 21 June 2023, issue published on 21 June 2023 

Introduction
Eight years after the illegal Annexation of Crimea, and the beginning of the 
de-facto war in the Donetsk and Luhansk regions, on 24 February 2022, Russia 
launched the full-scale war against Ukraine. The Russian regime tried to jus-
tify it by the alleged need to fight so-called ‘Nazis’ in the Ukrainian government 
(Putin 2022). Several days later, EU vs Disinformation project posted the graph 
with the details about references to ‘Nazi’ in Russian state-controlled media over 
time; the graph revealed that within a week before the full-scale invasion, the 
number of references to ‘Nazi’ increased more than fourfold: from fewer than 
60 tags per day on 17 February 2022 to more than 240 on 24 February 2022 (EU 
vs Disinformation 2022). Even if one believes in the Russia-promoted false nar-
rative about Nazi-ruled Ukraine, the dramatic increase in references to Nazis in 
Russian state-controlled media is hard to explain by noticeable changes happen-
ing in the Ukrainian government at least because there were no such changes 
during that week. At the same time, the knowledge about media performance in 
autocracies (Stier 2015), allows stating that authoritarian regimes have a power 
to shift the media agenda in the desired direction. It is the case of the Russian 
ruling regime that controls media agenda (including agenda about Nazis). In the 
light of this statement, the above-mentioned changes could rather be explained 
by the state-controlled information preparations of the Russian regime to the 
full-scale war and the regime’s attempts to justify it. 

After the beginning of the full-scale invasion, the Russian regime de-facto 
introduced war censorship, blocked remaining critical media outlets (currently 
those still operating are available only via virtual private network (VPN) or in 
the form of mobile applications), introduced charges for criticising the Rus-
sian army, etc.1 However, the targeted assault on regime-critical media outlets 
has its roots in 2014, when TVRain was disconnected from most of Russian TV 
networks, Galina Timchenko, the then editor-in-chief of a popular online news 

1 (2022): Prezident Podpisal Zakon Ob Otvetstvennosti Za Rasprostranenie Fejkov 
o Dejstviyax VS RF [The President Signed the Law on Responsibility for Spreading 
Fakes about the Actions of the RF Armed Forces]. Duma.Gov.Ru, 3 April, <accessed 
online: http://duma.gov.ru/news/53632/>.



Alona Shestopalova114 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

outlet Lenta.ru was fired, etc.; or even earlier, at the beginning of the 2000s, 
when the popular pluralistic channel NTV was taken under the control of the 
Gazprom media group. For years, Russian state-controlled media outlets, in-
cluding those broadcasting for a non-Russian audience, have been studied in the 
context of fake news, disinformation, propaganda and promoting the imperial 
idea of the so-called ‘Russian World’ (O’Loughlin, Toal & Kolosov 2016; Ramsay 
& Robertshaw 2019; Onuch et al. 2021; Erlich & Garner 2023). The focus of the 
article at hand adds to that branch of literature by showing exactly how the stra-
tegic application of two communication effects allowed the Russian regime to 
create a perversion of reality and to build the ground for the full-scale invasion 
of Ukraine.

The case of Russia and its communication of political issues is not unique: 
when any autocratic elite has control over mass media (for example, through 
direct ownership, pressure, censorship or/and with the help of loyal figures from 
within the media outlets), it also has the privilege to turn public communication 
about (potential) crises, threats and enemies into a tool serving the elite’s po-
litical goals (Dukalskis 2017; Dukalskis & Patane 2019). In other words, when 
performed by state-controlled media outlets of an autocracy, both construction 
of threats (securitisation) (Buzan, Wæver & Wilde 1998), and construction of en-
emies (enmification) (Rieber & Kelly 1991) reflect the real-life developments to 
a lesser extent than they reflect the regime’s goals. The autocratic construction 
of threats and enemies is done with the help of the state-controlled setting of 
media agenda and media frames, i.e. state-controlled selection of events which 
are covered by media outlets, and of the particular angles of the coverage (Field 
et al. 2018). 

Despite the central role which mass communication plays in the processes of 
securitisation and enmification (Buzan, Wæver & Wilde 1998; Williams 2003), 
international relations scholars are said to pay limited attention to the achieve-
ments of the theories of mass communication (Gilboa 2008), while the construc-
tion of threats and enemies is, in general, rarely empirically studied on the ba-
sis of media content, especially in non-Western and non-democratic contexts 
(Schäfer, Scheffran & Penniket 2016). The article fills this gap by studying auto-
cratic securitisation and enmification in the news coverage of the Euromaidan, 
the Annexation of Crimea and the first months of the war in Donbas with the 
help of agenda-setting and framing theories: the news coverage by Channel One 
Russia and RT– two Russian state-controlled TV channels – is analysed. The list 
of owners of Channel One Russia includes both the Russian state and regime-
friendly entities, while RT is a  Russian international broadcaster owned and 
funded by the state. Personalities associated with the analysed channels are also 
known for supporting the Russian regime, for example, Margarita Simonian, 



Constructing Nazis on Political Demand 115

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

the editor-in-chief of RT, is one of the figures explicitly supporting Russia’s war 
against Ukraine in Russian public discourse.2 

The main focus of the empirical part of the article is the construction of en-
emies out of Ukrainian political actors, with the main attention on construct-
ed enemies allegedly having Nazi features. References to Nazism is a known 
feature of Russian state-controlled communication, and various researchers 
have analysed the use of the Nazi frame by the Russian regime (Gaufman 2017; 
Edele 2017; Shevtsova 2022). However, the central role of the Nazi frame in the 
attempts of the Russian regime to justify its full-scale invasion of Ukraine in 
February 2022 creates a need for an updated conceptualisation of this frame, 
its origin and its transformation. In this aspect the article serves as a contextu-
al piece showing the origin and roots of a frame receiving close attention from 
scholars in the post-February-2022 period (Marples 2022; Ferraro 2023; Kuzio 
2023). As a whole, the article suggests an approach complementing the more 
widespread narrative-based research of communication about international 
relations and has the potential to make conclusions resulting from narrative-
based research more comprehensive. For example, while Myshlovska (2022) 
analyses the nature and evolution of competing official narratives regarding 
the Russo-Ukrainian conflict (2014-2022), the article at hand offers some in-
sights into how Russian state-controlled media outlets strengthened Russian 
narratives by constructing enemies out of Ukrainian political actors in the eyes 
of the Russian and international publics. Moreover, in addition to analysing 
the enemies constructed by Russian state-controlled media, the chosen em-
pirical approach addresses the question of how exactly those enemies were 
created.

The methodology of the empirical part of the article is based on critical dis-
course analysis (CDA). News programmes broadcast after the following four 
turning points of the Euromaidan, the Annexation of Crimea and the war in the 
Donetsk and Luhansk regions are analysed: (1) the programme from 26 Janu-
ary 2014 – the weekly news programme following the killings of the first Euro-
maidan protesters in the centre of Kyiv;3 (2) the programme from 2 March 2014 
– the weekly news programme after Russian forces took the Ukrainian Crimean 
Peninsula under ‘effective control’;4 (3) the programme from 13 April 2014 – the 
weekly news programme following the seizure of Sloviansk and Kramatorsk by 

2 (2023): Head of RT Discusses Russia’s Goals, <accessed online: https://www.youtube.
com/watch?v=FvhHL5Cn3N8>

3 Use of Force in the Policing of Demonstrations. Prohibition of Torture and Inhuman 
or Degrading Treatment (Article 3) (2021: 9). The European Court of Human Rights. 
https://www.echr.coe.int/Documents/FS_Force_demonstrations_ENG.pdf

4 The European Court of Human Rights (2021): Complaints Brought by Ukraine again-
st Russia Concerning a Pattern of Human Rights Violations in Crimea Declared Partly 
Admissible. Press Release Issued by the Registrar of the Court.



Alona Shestopalova116 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Russian and Russia-backed forces;5 (4) the programme from 20 July 2014 – the 
weekly news programme following the downing of Flight MH-17 by the Russian 
Buk missile system (Toal & O’Loughlin 2018).

The CDA showed that in the case of each of the analysed programmes, Rus-
sian state-controlled TV channels applied a politically-motivated strategy of 
agenda-setting and framing: they silenced events that might show Russia (and 
its allies) in a bad light or assign Russia some responsibility or blame for the 
events happening in Ukraine; they turned relatively minor topics strength-
ening the regime-friendly framing of the covered events into ‘top stories’; 
they framed Ukrainian actors as those causing the crisis situations even in 
the situations when Russia’s actions against Ukraine qualified as a violation 
of international law; they turned information about the alleged threats com-
ing from Ukrainian actors into one of the most salient elements of the news 
coverage; they portrayed Ukrainian actors as Nazis; they heavily relied on dis-
cretionary historical references in order to contextualise the covered events 
in a  way fruitful for Russian regime. The comparison of those elements in 
the news coverage of Channel One Russia and RT showed that Russian state-
controlled agenda-setting and framing noticeably differed in aspects allow-
ing these channels to adjust to the information environments in which their 
audiences live. 

The article has its roots in the author’s upcoming monograph about the con-
struction of enemies by Russian state-controlled media. The attention of this 
article to the role of agenda-setting and framing in the process of the state-con-
trolled construction of crises, threats and enemies is the development of the 
previous research where this aspect was not the main focus. Still, due to the 
similarity of the topics addressed in the monograph and in the article at hand, 
some non-textual self-repetitions are possible.

The paper consists of a theoretical section diving into two central theoretical 
concepts used to develop a  theoretical framework for the article – securitisa-
tion and enmification, and explaining how agenda-setting and framing can be 
used by autocratic regimes to construct threats and enemies. The theoretical 
section is followed by details on data and methods, and the findings’ section 
gives the reader insights from topic-relevant content broadcast by Russian state-
controlled TV channels. The concluding section, in its turn, offers interpreta-
tions of the findings in the context of the construction of a Nazi enemy in the 
news reporting about the Euromaidan, the Annexation of Crimea and the War 

5 Council Regulation (EU) No 269/2014 of 17 March 2014 Concerning Restrictive 
Measures in Respect of Actions Undermining or Threatening the Territorial In-
tegrity, Sovereignty and Independence of Ukraine (2014: 20). Official Journal of 
the European Union. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CE-
LEX%3A02014R0269-20211213.



Constructing Nazis on Political Demand 117

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

in Donbas, and draws lines between that reporting and the current attempts of 
Russian regime to justify full-scale war against Ukraine.

Theoretical framework: Enemies on political demand
Theorists of securitisation argue that threats are not objective but socially con-
structed, and that it is not the particular circumstances that make certain situa-
tions appear threatening in the public eye, but rather the respective public com-
munication about these situations, including the availability and salience of in-
formation about risks which these situations are causing (Buzan, Wæver & Wilde 
1998). Moreover, despite the conditions (up to those endangering people’s well-be-
ing or even lives), the public might feel safe unless the threats are communicated. 

For example, due to the decision of the Soviet regime to silence the explo-
sion at the Chornobyl Nuclear Power Plant on 26 April 1986, as well as to silence 
the significant health-related risks of this event, predominately citizens of the 
Soviet Union were not aware of the risks, did not apply any precautions and 
even massively took part in outdoor ‘Labour Day’ demonstrations on 1 May 1986 
(Taylor 2013). The false feeling of being safe did not prevent the public from be-
ing exposed to radiation. In this particular case, radiation is what the critics of 
the Copenhagen School would call an ‘objective threat’ – something inherently 
dangerous, no matter whether the public sees it as such or not (Knudsen 2001). 

Still, as this article focuses on purposeful construction of threats and enemies 
for political reasons, it is important to note that with the help of threatening 
framing, any ordinary issue has a chance to be turned into a dangerous one in the 
perception of the public. The same can be said about enmification, i.e. about the 
threatening framing of not an issue but of a political actor: despite its features 
and/or actions, political actors might be framed as enemies of the public with the 
help of respective communication, in this sense, construction of enemies could 
be considered as an instance of securitisation and seen as a crucial element of 
confrontation between international actors (Rieber & Kelly 1991; Williams 2003).

When the enmification is successful, it will influence the political process at 
least by making people vote or support politicians promising to protect the pub-
lic and to confront the enemy. In autocratic states, those where power is concen-
trated in the hands of a relatively limited number of people (ruling elites), and 
where citizens do not enjoy the right for free elections, successful enmification 
performed by ruling elites also has its outcomes: it legitimises and stabilises the 
regime, and is likely to unite citizens in their fear and hatred towards the con-
structed enemy (Dukalskis 2017). 

In autocracies, the ruling elites usually have influence (if not the control) over 
major media outlets (Stier 2015). In such conditions, the public has limited ac-
cess to the alternative information about political actors which are portrayed as 



Alona Shestopalova118 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

enemies by state-controlled media. As a result of state-controlled information 
flow, in autocracies enmification has a better chance to be successful than in 
democracies (Oppenheimer 2006). From a communication perspective, limiting 
alternative information and underlining threatful features of the constructed 
enemy, first of all requires a strategic approach to media agenda-setting and to 
media frames selection.

How media agenda and frames help to construct crises, threats and enemies? 
For decades after it was conceptualised, agenda-setting – one of the most known 
media effects – was challenged, broadened, extended and adjusted to the new 
communication realities; still it remains the central element of discussions 
about the influence of media on public opinion about politics (Perloff 2022). This 
influence is said to lie in the fact that by making decisions about which topic to 
cover and which to not, and how intense the coverage of the topic should be, 
media outlets ‘shap[e] political reality’ (McCombs & Shaw 1972: 176). Because 
of the above-mentioned reasons – such as the limited access to the alternative 
information – in autocracies the influence of state-controlled media agenda 
on public perception of political reality is usually stronger than in democracies 
(Stier 2015). The (somewhat) exaggerated explanation of the phenomena could 
go as follows: when citizens of an autocracy are getting informed by state-controlled 
media outlets, the events which are not covered by those outlets are not known to the 
wide public, as if they have never happened.

As a result, it is the politically-motivated setting of media agenda that allows 
media outlets (1) to draw public’s attention to the securitised issue and/or to the 
enmified actor, as well as (2) to cover only those developments of the crisis situa-
tion and only those features of the enmified political actor which lay in line with 
regime’s communication strategy. 

The close public attention to the desired topic can, as a rule, be achieved by 
the intense media coverage. For example, the research by Wanta, Golan and Lee 
(2004) shows that media agenda influences the perceptive importance of actors 
and issues in the public eye. In particular, ‘[t]he more media coverage a [foreign] 
nation received, the more likely respondents were to think the nation was vitally 
important . . . ’ (Wanta, Golan & Lee 2004: 364). As for the second aspect, the se-
lective coverage is also achieved by the strategic control over media agenda, that 
includes not just the silencing of regime-critical voices but also the silencing of 
those developments of the crisis situation and those features of enmified politi-
cal actors which contradict or blur a regime’s arguments about the covered topic. 
The strategic control over media agenda-setting is exemplified by the autocratic 
communication response to the outbreak of the COVID-19 pandemic: at the 
beginning, state-controlled media outlets of some of the autocracies silenced 



Constructing Nazis on Political Demand 119

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

the risks of the coronavirus, while later in the course of the pandemic, the media 
outlets’ focus shifted to glorifying the ruling regimes by intensively communi-
cating their successes in fighting COVID-19 (Stasavage 2020; Nino et al. 2021).

Due to the interconnection of media effects, the strategic approach to setting 
a media agenda is usually combined with the strategic approach to media fram-
ing (Weaver 2007). While state-controlled agenda-setting is widely understood 
as the politically-motivated process of selecting topics which are to be covered, 
state-controlled framing is responsible for underlining ‘desired’ aspects of those 
topics. As Entman puts it:

[t]o frame is to select some aspects of a perceived reality and make them 
more salient in a  communicating text, in such a  way as to promote 
a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, 
and/or treatment recommendation for the item described (1993: 52).

In situations when both media agenda and media frames serve the communi-
cation goals of the autocratic regime, state-controlled media outlets offer their 
audience the (somewhat) distorted reflection of political reality. Sure, even the 
most independent media outlet is not capable of fully reflecting ‘the reality’ at 
least because any media outlet has to make decisions about its media agenda 
(Pörksen, Koeck & Koeck 2011). Still, the task of the independent media outlets 
assigned to them by the public is to constantly aim for balance and objectiv-
ity in representing ‘the reality’ (Hallin & Mancini 2004), while the task of state-
controlled media outlets assigned to them by the regime is to construct and 
strengthen a version of ‘the reality’ assisting the regime’s goals (Dukalskis 2017; 
Leafstedt 2021).

In case state-controlled communication efforts are directed at the construc-
tion of enemies, the political and societal outcomes of non-free information 
flow tend to go beyond the stabilisation of the autocratic regime: when enmifi-
cation is successful, it constructs and/or cultivates fear and hatred directed to-
wards a particular actor (e.g. towards a country, nation, social group), which may 
increase the risk of violent conflict at least due to the fact that the recipients 
of successful enmifying messages tend to be motivated to fight the hostilely-
framed actor (Ivie, 2003; Hoffmann & Hawkins 2015). Historical examples reveal 
that fear- and hatred-based violent conflicts may also take the form of collective 
(group) violence such as mass killings and genocides (Staub 2000). 

Data and methods
The empirical part of the article is organised around the analysis of the news 
coverage of the events of the Euromaidan, the Annexation of Crimea and the 



Alona Shestopalova120 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

first months of the war in the Donetsk and Luhansk regions. As this article is 
written after 24 February 2022, i.e. after the beginning of the full-scale Russian 
invasion of Ukraine, the selection of the news coverage from 2014 for the analy-
sis requires additional argumentation. 

First and foremost, Russian public polls show that it was during 2014 when 
drastic changes in the attitude of Russians towards Ukraine happened. In par-
ticular, in January 2014, 66% of Russians had (predominately) positive attitude 
towards Ukraine, while in January 2015, 64% of Russians had (predominately) 
negative attitude towards Ukraine (Levada Center 2015). 

In her research of Russian state-controlled TV coverage of a similar period, 
Khaldarova (2021) argues that around 2014 the framing of Ukrainians as ‘broth-
ers’ turned into the framing of Ukrainians as (dangerous) ‘others’. Khaldarova 
(2021: 9 –11) specifies that the Ukrainian government, army, etc. were portrayed 
more negatively than Ukrainian society as a whole and that there was indeed 
some share of positive portrayal of Ukrainians on Russian TV (such as strategic 
claims that fall into the imperial concept of the ‘Russian World’, for example, 
those stating that Ukrainians and Russians are an in-group with a ‘common his-
tory’, religious and cultural bonds); at the same time, already during 2014, the 
radical/fascist/Nazi frame was one of the central frames used to portray Ukrai-
nian society. 

Second, events of the Euromaidan, the Annexation of Crimea and the war in 
Donbas are still widely referred to by the Russian regime in its attempts to jus-
tify Russian aggression against Ukraine through references to the alleged threats 
coming from the Postmaidan ‘Nazi’ Ukrainian government to Russia directly, to 
people living in the Donetsk and Luhansk regions, as well as to Russian-speaking 
Ukrainians (Putin 2022). Selective references to the events of 2014, as well as 
state-controlled media framing of those events remain a noticeable feature of 
Russia’s communication strategy (Putin 2021). Therefore, close scholarly atten-
tion to the agenda-setting and framing in Russian news coverage of the events 
happening in Ukraine in 2014 has a potential to shed the light on the genesis 
of those selective references and frames which have been serving Russia’s state-
controlled securitisation and enmification. When looked at from this perspec-
tive, such a case-related focus doesn’t only keep the relevance which it has had 
since before 24 February 2022 but gets more relevant in a situation when Russia 
has begun the full-scale attack on the ‘Ukrainian Nazi enemy’ that Russian state-
controlled media has been constructing for years.

In addition to the increasing political and scholarly interest to the Russian 
information influence in the context of Russia’s war against Ukraine, the ana-
lysed case is also relevant in the broader scholarly context: as examination of 
state-controlled agenda-setting and framing used for the securitisation and en-



Constructing Nazis on Political Demand 121

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

mification. Along with revealing some features of Russian state-controlled com-
munication, the analysis also touches upon the more universal features of the 
construction of threats and enemies by autocracies-controlled media outlets. 

Together with other papers of this special issue, the article at hand deals with 
the construction of crises and aims at contributing to its fuller interdisciplinary 
comprehension. The empirical case and the theoretical phenomena analysed in 
this article are directly linked to several other papers of the volume, for instance, 
to the paper by Thomas Diez who focuses on different types of securitisation and 
other contributions dealing with different facets of construction of enemies or 
securitisation in relation to Russia or Ukraine, such as those by Māris Andžāns, 
Alina Jašina-Schäfer or Yulia Kurnyshova. 

Methodology of the analysis
I analyse weekly news programmes from Channel One Russia and from RT. 
Their selection as materials for the analysis is explained by channels’ rela-
tive similarity in a sense that both of them are major Russian state-controlled 
TV channels helping the Russian regime to achieve its communication goals 
(Hansen 2015; Unwala & Ghori 2015); and, at the same time, by the crucial dif-
ferences between the information environments in which channels’ audiences 
live. The latter fact makes Channel One Russia and RT adjust their communi-
cation strategies to their audiences in order to maximise the outcome fruitful 
for the regime. 

The four weekly news programmes broadcast on the following dates on each 
of the channels were selected for the analysis (eight weekly news programmes 
altogether): 26  January 2014; 2 March 2014; 13 April 2014; and 20 July 2014. As 
mentioned above, these were the programmes broadcast in the weeks when (re-
spectively): (1) the first deaths of Euromaidan protesters happened in the centre 
of Kyiv; (2) Russian forces took ‘effective control’ over Ukrainian Crimean Penin-
sula; (3) Russian and Russia-backed forces took control over Sloviansk and Kram-
atorsk; (4) the Malaysia Airlines plane MH-17 was shot down by the Russian Buk 
missile system. The events in focus changed the dynamic of the conflict and/or 
marked the beginning of its new period (as in the case of Russian preparations for 
the Annexation of Crimea or as with the beginning of the war in Donbas). 

When being covered by widely viewed media outlets, those events could po-
tentially shed a  negative light on Russia and Russia-affiliated political actors. 
Therefore, it was decided to study Russian state-controlled agenda-setting and 
framing in the context of those events with the help of critical discourse analy-
sis (CDA). The analysis was organised around the following research questions: 
First, how did channels’ agenda-setting and framing contribute to the construc-
tion of enemies in the analysed crisis communication about the events of the 



Alona Shestopalova122 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Euromaidan, the Annexation of Crimea and the war in Donbas? Second, how 
did the channels’ enmification-related media frames develop over time?

For the sake of higher transparency of the analysis, the detailed and nuanced 
section of the findings was separated from the author’s generalisations and in-
terpretations (given in the concluding section), while the procedures undertak-
en for the analysis of the selected news programmes were formalised and unified 
where possible. In particular, critical analysis of the discourse in all the studied 
weekly news programmes of Channel One Russia and RT included three follow-
ing steps: (1) description, analysis and comparison of the channels’ agenda of each 
of the weekly news programmes: what events that are not directly connected to 
the developments in Ukraine were covered in the weekly news programmes (ex-
haustive listing), what other events of the Euromaidan/Annexation of Crimea/
war in Donbas were reported except for the above-listed four events which are 
in the focus of this article (deliberately non-exhaustive listing); (2) analysis and 
comparison of media frames used by the channels in their coverage of other 
events of the Euromaidan/Annexation of Crimea/war in Donbas: how analysed 
channels framed those events, how Ukrainian political actors involved in the 
covered events are portrayed; (3) analysis and comparison of channels’ agenda 
and frames in regard to the four events in focus: what place those events have in 
the analysed coverage, which frames are used to report about those events and 
to portray political actors involved in them.

The analysed weekly news programme of Channel One Russia – Voskresnoe 
Vremja – is broadcast on Sundays at 9 pm Moscow Time. The Weekly – an anal-
ysed news programme on the international TV channel of RT – is also broadcast 
on Sundays but several times a day, the version of the programme broadcast at 
9 pm Central European Time was selected for the analysis. Hosts of the analysed 
weekly news programmes on RT were changing, as for Channel One Russia, 
Irada Zeynalova was the host of all four analysed weekly programmes. Weekly 
news programmes of Channel One Russia (COR) were accessed on the website 
of the channel, while the weekly news programmes of RT were accessed on the 
Internet Archive website. For links to the analysed weekly news programmes, 
see Annex. 

Findings of the analysis: Russia-friendly combination of silencing and 
underlining

26 January 2014
The first news stories to be covered by both channels in the weekly news pro-
grammes broadcast on that date were about the Euromaidan protests. ‘The most 
discussed and hot events are happening in Kiev’ (00:00-00:04, COR1, 26 January 



Constructing Nazis on Political Demand 123

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

2014). Slightly more than a fourth of the airtime of the weekly news programme 
broadcast on that day on Channel One Russia was devoted to the protests, while 
on RT the share of the news programme about the protests was slightly more 
than a  third. The rest of the weekly programmes broadcast on that date was 
organised around other topics: on Channel One Russia, other news stories of 
this weekly news programme were about such topics as the anniversary of the 
end of the Nazi-blockade of Leningrad during WWII, the attention of Vladimir 
Putin, the Russian president, to the education and healthcare in Russia, state 
support of inventions for the Russian military, the collaboration of the military 
with Russian educational and scientific institutions, preparations for the Winter 
Olympics that were planned to take place in Russia in February 2014. As for RT, 
except for the Euromaidan protests, two topics were closely covered by RT in the 
channel’s weekly news programme broadcast on that date: a preliminary agree-
ment between the Syrian government and opposition about the evacuation of 
civilians from the ‘besieged city of Homs’, as well as a ‘deadly bombing in Egypt’ 
on the third anniversary of the revolution and the riots in this country.

While covering the events of the Euromaidan, on 26 January 2014, both of the 
channels paid intensive attention to so-called concessions of the then pro-Rus-
sian Ukrainian authorities that were said to be trying to solve the conflict peace-
fully and ‘[were] trying hard to appease the opposition’ (03:06:44, RT, 26 January 
2014), but underlined that it did not help to stop the clashes between the pro-
testers and the police because protesters and the opposition did not want to ac-
cept the proposed terms and demanded more and more concessions. Both of the 
channels intensively covered the violence on the side of the protesters, Channel 
One Russia even reported that the policemen were the first victims of the vio-
lence and did not even mention any violence coming from police. In contrast, 
the journalist of RT mentioned that the violence was displayed on both sides, 
but in general this channel’s coverage of the violence did not differ much from 
the coverage of Channel One Russia and was rather another illustration of the 
channels’ general frame about ‘people beating police on the ground’ (03:10:18, 
RT, 26 January 2014). 

In their weekly news programmes, none of the analysed channels paid atten-
tion to the first deaths of the Euromaidan protesters, among them Serhii Ni-
hoian and Mikhail Zhyznevski (ethnic Armenian and ethnic Belarusian respec-
tively) killed that week in the centre of Kyiv. So, the first of the four events that 
should have been in focus of the empirical part of the article was not covered by 
the analysed channels. Despite deadly events happening in Ukraine in the course 
of the week, channels built their Ukraine-related agenda around other events. 
For example, the anchorperson of RT framed the news about three wounded 
policemen as RT’s  top story of the hour, it came about the following events: 



Alona Shestopalova124 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

‘police say three security personnel were attacked by radical protesters earlier 
this week . . .  all three are now being treated in the hospital’ (03:07:33-03:07:44, 
RT, 26 January 2014), later, the channel interviewed the wounded policemen (i.e. 
at the worst, they were conscious and able to talk). When the analysed channels 
talked about protests, they said that ‘there are nationalists there, there are neo-
Nazis there’ (03:10:36 03:10:41, RT, 26 January 2014), that the protesters were 
having talks about ‘the racial hygiene’ (chistote nacii) (00:21, COR1, 26 January 
2014), that they are extremists, radicals and terrorists, and that their real leader 
is ‘the leader (vozhd) of Ukrainian Nazis – Stepan Bandera’ (11:32-11:34, COR1, 
26 January 2014). 

2 March 2014 
On that date, both of the analysed channels made events happening in Crimea 
and in the context of Crimea the number one topic of their weekly news pro-
grammes. The share of the airtime devoted to the coverage of the situation in 
Ukraine on 2 March on Channel One Russia was slightly more than two-thirds 
of the channels’ weekly news programmes broadcast, while on RT – about 
three-fourths. The only other topics covered by Channel One Russia on that 
date were the Winter Olympics and the Paralympics that took place in Russia in 
2014. The news stories about this topic were, for example, about the ‘extraordi-
nary’ victory of the Russian team that was said to have become possible due to 
such factors as state support, the newest technologies and Putin’s leading role, 
not to forget about (how the invited Russian expert put it) ‘the extraordinary will 
to victory, to something that is in our genes, it is our traditions since the USSR 
sport . . . ’ (4:38-4:46, COR8, 2 March 2014). The channel also paid attention to 
the motivation of Russian Paralympians saying that the competitions ‘are our 
Stalingrad, we are ready to die for it’ (05:42-05:44, COR14, 2 March 2014). In 
contrast, RT’s  agenda was less positive and achievement-oriented: when not 
covering events happening in Ukraine, this channel more or less closely covered 
deadly clashes in Venezuela underlying that ‘Washington is accused of fuelling 
the trouble’ there (03:00:51-03:00:55, RT, 2 March 2014), bombings in Nigeria 
killing dozens of people, anti-governmental protests in Turkey, damage caused 
by ‘the race for green energy’ in Germany (03:30:37-3:30:38, RT, 2 March 2014), 
and ‘a controversial’ Christian groups patrolling the streets of London claiming 
that they ‘want to counter aggressive islamification’ (03:00:56-03:01:02, RT, 2 
March 2014), etc. 

As mentioned above, on 2 March 2014, the top stories of both of the analysed 
weekly news programmes were about the situation in Crimea. However, they 
were not about armed Russian forces taking control over Crimean Parliament 
and taking the whole territory of Ukraine’s peninsula under their ‘effective con-



Constructing Nazis on Political Demand 125

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

trol’. These events that were planned to be in focus of the empirical part of the 
article were also not covered by the analysed channels, similarly to the killings of 
the first Euromaidan protesters in the centre of Kyiv in January 2014. 

Instead of covering Russian intervention, Channel One Russia’s  first news 
story was about Putin getting permission from Russian Parliament to theoreti-
cally use Russian forces in Ukraine in the future in case Russians living there ‘con-
tinue’ facing threats. RT’s first news story was about the Head of Ukrainian Na-
val Forces pledging allegiance to ‘Crimean people’ (03:00:17, RT, 2 March 2014). 
Who was meant by ‘Crimean people’ was not specified but the officer pledged 
allegiance standing near Serhii Aksonov. The channels called Aksonov ‘Prime 
Minister of Crimea’ but did not explain that he was ‘appointed’ as such after 
Russian Special Operations Forces took control over Crimean Parliament. The 
channels let Aksonov call himself a head of the ‘legitimate authorities’ (03:03:48, 
RT, 2 March 2014) and claim that the situation in Crimea was under the control 
of local self-defence groups. The channels framed the need for self-defence groups 
in Crimea and in other places in Ukraine, especially in Ukraine’s Southern and 
Eastern regions, by the threats allegedly coming from ‘Nazis that came to power 
[in Kyiv]’, the situation in Postmaidan Ukraine was said to be as bad as in Ger-
many in 1933 (05:01-05:05, COR2, 2 March 2014). RT was slightly less outspoken 
in its comparisons but, in general, the expert invited by RT to comment the topic 
put the events happening in Ukraine into the similar context: ‘axis of evil that 
is ranged against Russia that combines neo-conservatives in Washington and 
in Britain, and in France and elsewhere with radical neo-Nazis in Ukraine and 
radical Islamists in Chechnya’ (03:14:39-03:14:50, RT, 2 March 2014). In contrast 
to the hostile portrayal of Ukrainian actors, Russia was framed as an innocent 
peace-maker: ‘Russia has never attacked anyone. Since the times of Minin and 
Pozharsky, Russia has always won the wars and has defended Russia and peace-
loving countries’ (01:48-02:02, COR19, 2 March 2014). 

13 April 2014 
Both of the analysed channels made events happening in Ukraine the number 
one topic of their weekly news programmes broadcast on 13 April 2014. RT de-
voted more than 50% of the weekly news’ airtime to the events in Ukraine, while 
on Channel One Russia, reporting about those events took almost 80% of the 
weekly news’ airtime. Except for those events, Channel One Russia reported that 
Putin took part in the meeting of ‘Folk’s  Front’, (the main topic of the event 
was said to be the Russian authorities’ fight against corruption), and that Putin 
prepared for ‘Direct Line’ – annual Q&A event with Russian President – as he 
wanted to get to know about the situation in a country from people, not from 
bureaucrats, is how the channel’s anchorperson explained. The channel also did 



Alona Shestopalova126 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

an interview with the French politician Marine Le Pen criticising the EU for 
sanctions against Russia, as well as prepared the news story about the risks of 
obesity. As for RT, except for events happening in Ukraine, this channel covered 
protests in Rome motivated by Italy’s ‘stagnant economy’, numerous protestors 
had flags with hammers and sickles on them (03:10:40, RT, 13 April 2014). RT 
also reported similar protests in Greece, told the story of a wounded Afghan girl 
who received treatment in the US and then was sent back to the war zone, and 
reported that western companies funded Formula One competitions in Bahrain 
despite Bahrain’s regime being engaged in human rights violations. 

While covering the situation in Ukraine, both of the analysed channels 
made events happening in Sloviansk their top news stories. However, none of 
the channels reported the central role played by Russian military commanders 
(first of all by Igor Girkin) in the capture of administrative buildings in Sloviansk 
or in the city of Kramatorsk. Instead, both of the channels tried to frame the 
events in these and other cities of the Southern and Eastern regions of Ukraine 
purely as the initiative of locals protesting and fighting against Kyiv authori-
ties: ‘we defend our motherland from the fascist army that is going to kill us’ 
(03:05:15-03:05:19, RT, 13 April 2014), and devoted a noticeable part of the airtime 
to strengthen this framing: ‘there is no single Russian officer or soldier from the 
Russian Federation, no single citizen of Russian Federation. There are exclu-
sively citizens of Ukraine’ (14:12-14:23, COR1, 13 April 2014). Therefore, it can be 
said that Channel One Russia and RT included the events in Sloviansk to the 
agenda of their weekly news programmes but framed them in a way silencing 
the origin of people behind those events. RT also reported the statements of 
Western politicians saying that ‘Russian agents are behind the havoc that’s being 
unfolding in Ukraine’s East’, adding that ‘Russia must clear off South-Eastern 
Ukraine!’ (03:07:42-03:07:47, RT, 13 April 2014). However, RT accompanied this 
statement with the following comment: ‘the protesters are simply locals who 
are fed up and do not want to live in a country ruled by oligarchs and neo-Nazis. 
Claims that Russian agents are steering up unrest on the ground are absurd’ 
(03:08:11-03:08:22, RT, 13 April 2014). In comparison to RT, Channel One Rus-
sia was less outspoken in criticising Russia. Still, in general, the framing of the 
origin of Sloviansk’s events on both of the channels was similar. 

Except for covering unrest in Sloviansk, the channels also reported anti-gov-
ernment protests in other Ukrainian cities, including in Donetsk, Kharkiv and 
Zaporizhzhia. The difference in channels’ framing of those events is illustrated 
by the fact that while RT’s journalist made a report from the headquarters of the 
then recently self-proclaimed ‘Donetsk people’s republic’ (‘DNR’), the journalists 
of Channel One Russia prepared a news story about features and advantages of 
a federal model of government as well as another news story with the address to 



Constructing Nazis on Political Demand 127

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Ukrainians by Russia-based Viktor Yanukovych saying that Ukrainians wish to 
protect themselves from nationalists coming to power in Kyiv after Maidan; in 
that news story Yanukovych was called ‘the president of Ukraine’.

20 July 2014 
As in the three previously analysed weekly news programmes, the events hap-
pening in Ukraine were the number one topic covered by Channel One Russia 
and RT, the share of the airtime devoted to those events was slightly more than 
75% on the former channel and slightly more than 70% on the latter. Except for 
the events happening in Ukraine, Channel One Russia made a detailed coverage 
of four other topics: the technical details of the crash in the Moscow metro and 
the heroic behaviour of workers of Russian emergency services helping people, 
Vladimir Putin visiting BRICS’s meeting happening on ‘the initial phase of the 
creation of “the non-American world’’’ (02:13-02:20, COR6, 20 July 2014); the 
channel also reported the ‘bloody Sunday’ (00:04, COR10, 20 July 2014) – the be-
ginning of an Israeli military operation in Gaza, as well as the tens of thousands 
in a religious procession in Russia; Putin reportedly took part in that religious 
event, the channel broadcast parts of his speech – those about love and about the 
unity of Russian lands, while the head of the Russian Orthodox Church Patri-
arch Kirill underlined that ‘there is no military threat coming from Russia as well 
as no other threats’ (04:08-04:14, COR11, 20 July 2014). Speaking of the agenda 
of RT, except for converging events in Ukraine, this channel reported the Israeli 
military operation in Gaza, for example, by including detailed video footage of 
a screaming Palestinian man who was said to have died because of Israeli fire 
while looking for his family.

Despite some attention to other above-described topics, the downing of 
Flight MH-17 was the first and the most closely covered topic in the weekly news 
programmes of Channel One Russia and RT. The channels prepared several 
news stories about the tragedy: both of the channels positively portrayed the 
self-proclaimed ‘Donetsk people’s republic’ based on the claims that it no lon-
ger limited access of the international experts to the crash site, both channels 
framed the tragedy as an unclear and complicated event and blamed Ukrainian 
and Western politicians for assigning the responsibility to Russia and Russia-
backed forces: ‘before investigators made it to the crash site, the US announced 
to the world where the deadly missile shot came from’ (03:12:53-03:13:01, RT, 
20 July 2014). The focus on the unclarity of the event was more noticeable on 
RT. As for Channel One Russia, on the one hand, it broadcast appeals to restrain 
from any kinds of accusations, and, on the other hand, offered channel’s viewers 
various versions of how exactly Ukraine shot down the plane: ‘they [Ukrainians] 
did not correctly identify whose plane it was . . . they reported to the president 



Alona Shestopalova128 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

[Poroshenko] that the plane is going towards Russia and, who knows, it might 
be an intelligence (razvedyvatelnyi) aircraft. He, as a chief commander gave the 
order to shoot down the plane. It is a certain version’ (11:46-11:58, COR2, 20 July 
2014). Vladimir Putin’s stance about the downing of MH-17 was reported by both 
of the channels, both portraying the Russian president positively for offering his 
condolences and for, as channels framed it, his readiness to help with the inves-
tigation: ‘President Putin has declared the need for a  thorough and impartial 
investigation, to which Russia will assist in every possible way’ (00:00-00:06, 
COR3, 20 July 2014). Both of the channels also prepared news stories about the 
victims of the crash. Journalists of RT even went to the Netherlands to talk to 
friends and neighbours of some of the victims. Importantly, Channel One Rus-
sia’s  news story about the victims of the crash was finished by the fragment 
comparing the number of casualties due to the crash with the number of local 
civilians killed during the reported week, the latter number was said to be sig-
nificantly higher. 

Except for covering the crash, both of the channels reported the shelling 
of the Luhansk region. The shelling was framed in a  way that the channels 
unequivocally assigned the responsibility for it and for killing civilians to 
Ukraine. Moreover, the crash of Flight MH-17 was put into the broader context 
of the violent conflict in Donbas, for example, Channel One Russia framed the 
tragedy as the provocation by Ukrainian authorities aimed at discrediting the 
self-proclaimed republics. It was said that after such a  provocation Ukraine 
‘can continue conducting punitive operation [in Donbas] ignoring the laws of 
war and the accusations of demolishing its own people’ (02:18-02:24, COR2, 
20 July 2014). The analysed weekly news programmes did not include any re-
ports about the involvement of Russians in the tragedy, including the involve-
ment of Igor Girkin – the FSB officer and the then ‘Defence Minister’ of the 
self-proclaimed ‘DNR’, the information about his involvement was available 
in the very first days after the crash and was later confirmed by international 
investigators.6 7

Conclusion: Regime-friendly construction of enemies
The media agenda of Channel One Russia and framing of events happening in 
Ukraine by this channel were more or less similar to those by RT. In contrast, 
when not covering news from Ukraine, the two channels focused on very differ-
ent events happening in Russia and/or elsewhere. As can be seen from the general 
agenda of the eight analysed weekly news programmes, Channel One Russia’s non-

6 van Huis, P. (2020): The MH17 Trial Part 1: New Material from the Four Defendants. 
Bellingcat.

7 Bellingcat Investigation Team (2022): Donbas Doubles: The Search for Girkin and 
Plotnitsky’s Cover Identities.



Constructing Nazis on Political Demand 129

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Ukraine-related news was mostly positive reports about Russian authorities car-
ing about medicine, education, sport, moral, etc. Importantly, Vladimir Putin was 
repeatedly said to have the leading role in the reported positive developments in 
those and other spheres of life. RT’s  non-Ukraine-related news stories were of 
a  different nature: they were mostly about anti-government protests, violence, 
sufferings, human rights violations, deaths, killings, etc; many of those undesir-
able events and processes were said to happen because of ‘the West’, especially the 
US. In other words, Channel One Russia and RT put the same events happening 
in Ukraine into very different media agendas. The former channel made events 
happening in Ukraine serve as a contrast to the positive Russian agenda. In its 
turn, RT made events happening in Ukraine appear as just another illustration of 
violent international agenda. Such differences in approaches applied by Channel 
One Russia (Russian TV channel predominately broadcasting for an internal audi-
ence), and RT (Russia’s international broadcaster) lay in line with earlier studies 
of state-controlled mass communication of autocracies showing that when com-
municating with its citizens, autocracies tend to combine negative information 
about the regime’s enemies with positive information about the regime itself and 
its leaders, while the international mass communication of autocracies does not 
necessarily include a noticeably positive portrayal of the regime and its leaders 
(Dukalskis 2017; Dukalskis & Patane 2019; Nino et al. 2021). 

As for the channels’ coverage of the events happening in Ukraine, the news 
stories about those events were the predominant part of the analysed coverage 
(timewise) in three out of four analysed weeks. It shows the channels’ close at-
tention to the situation in Ukraine and implies the channels’ wish to position 
those events as the topic of extreme priority for their audiences (Wanta, Golan 
&  Lee 2004). As the reported events happening in Ukraine were those about 
clashes, protests, violence, threats, etc, the negativity of those events had the 
potential to attract additional attention of viewers to the analysed weekly news 
programmes and serve as a suitable general frame for the construction of crisis 
(Buzan, Wæver & Wilde 1998). 

Importantly, the only analysed week when the events happening in Ukraine 
were not the predominant part of the analysed weekly news programme was 
the week during the Euromaidan protests. This is rather unexpected given the 
repeated references to the events of the Euromaidan by Russian authorities, in-
cluding the Russian president Putin. Those events are still kept in the Russian 
public agenda almost a decade after they happened but they were not the pre-
dominant part of the media agenda on Russian state-controlled TV channels as 
they were unfolding.

The analysis showed that two out of the four events that were planned to 
be in focus of the analysis were not covered by Channel One Russia and RT. It 



Alona Shestopalova130 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

comes about the first killings of Euromaidan protesters in the centre of Kyiv and 
the taking the Ukrainian Crimean Peninsula under ‘effective control’ by Russian 
forces. In other words, the channels silenced events that might have shed the 
negative light on Russia and/or its allies (e.g. pro-Russian Ukrainian authorities 
of the Euromaidan period) and proved the Russian invasion of Crimea several 
weeks before the so-called referendum in Crimea. 

As mentioned in the theoretical part of the article, agenda-setting cannot be 
fully-objective, still, the decision to completely silence the killings of protesters 
shot dead in the centre of Kyiv and, simultaneously, to position the interviews 
with three wounded policemen as a  top story has features of the attempt to 
mislead the audience and to distort its perception of the covered events (Ram-
say & Robertshaw 2019). The channels’ agenda-setting approach applied for the 
programmes broadcast on 2 March 2014 and 13 April 2014 is questionable as 
well. For example, it is rather unexpected to see the channels reporting that the 
Russian Parliament gave Vladimir Putin the permission to use Russian forces 
in Ukraine somewhen in the future, and ignoring the fact that Russian forces 
had taken ‘effective control’ over the Crimean Peninsula, including seizure of 
Crimean Parliament. Both the events in Crimea and in Sloviansk were framed 
by the channels as events of purely local origin – as those happening without any 
influence from Russia and motivated by the locals’ fear of the Postmaidan ‘Nazi’ 
Ukrainian authorities. Therefore, the channels’ agenda-setting was strengthen-
ing (if not enabling) the construction of enemies out of Ukrainian actors in the 
situation when Russian actions in Ukraine qualified for violation of internation-
al law (Cwicinskaja 2017). 

Moreover, in both of those cases, Ukrainian actors were framed as Nazis 
threatening Russians, Russian-speaking people, as well as people residing in the 
Eastern and South-Eastern regions of Ukraine in general. As mentioned in the 
introduction of the article, the similar Nazi-frame is still used by the Russian re-
gime to justify its full-scale invasion of Ukraine in 2022. Historical recollections 
of the WWII period and the frequent comparison of Ukrainian actors to fascists 
and Nazis are known features of Russian state-controlled communication about 
events happening in Ukraine (Gaufman 2017; Edele 2017). The article comple-
ments the findings of the previous research and shows that back in 2014 calling 
Ukrainian actors ‘Nazis’ was not just one of many accusations against them but 
a general frame used by both of the analysed channels to report about events 
happening in Ukraine. In particular, the ‘local’ (as channels call them) uprisings 
against the Postmaidan Ukrainian government in Crimea and in the Donetsk, 
Luhansk, Kharkiv regions of Ukraine were said to be motivated by Nazi leanings 
of Ukrainian authorities threatening well-being and even survival of those who 
do not support them. 



Constructing Nazis on Political Demand 131

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

The Nazi frame – the main ‘problem definition’ (Entman 1993) applied by the 
channels to report about the analysed events happening in Ukraine in 2014 – was 
developing over time: in the weekly news programmes broadcast on 26 January 
2014, both of the channels mentioned that there are (neo-)Nazis among ‘radical’ 
and ‘aggressive’ Euromaidan protesters; on 2 March 2014, both of the channels 
reported that Nazis had come to power and were threatening ‘Crimean people’; 
on 13 April 2014 both Channel One Russia and RT reported that Kyiv was about 
to begin a military crackdown against ‘locals’, while the ‘locals’ said that they 
were ready to die defending themselves from the Nazi army coming to kill them; 
on 20 July 2014, Channel One Russia relied on its reporting of previous months 
to frame the crash of the Malaysia Airlines Flight MH-17 as a provocation organ-
ised by Ukrainian authorities, the channels also strengthened previous frames 
by reporting that Ukrainian authorities did this provocation because they were 
keen to further ‘demolish its own people’ [in Donbas]. 

After the prolonged state-controlled construction of a Ukrainian Nazi-enemy 
on Russian TV, it is a challenging task to look back and to say whether another 
frame would have been so successful in turning the attitude of Russians towards 
Ukraine from predominately positive to predominately negative within a year 
– from January 2014 to January 2015 (Levada Center 2015). The further possible 
outcomes of media framing – causal interpretation and moral evaluation – of-
fered by the channels to their viewers also heavily relied on portraying Post-
maidan Ukrainian Authorities as Nazis killing ‘its own people’. Therefore, the 
whole Russian years-long TV framing of events happening in Ukraine would 
collapse in the absence of a Nazi frame; in such a situation, the remaining ele-
ment of a frame – the treatment recommendation chosen by the Russian regime 
and explained by the alleged need to denazify Ukraine in a ‘special military op-
eration’ would also be hardly seen as reliable. However, the Nazi frame was not 
challenged, especially for the audience of Channel One Russia, because most 
viewers of this channel live in the state-controlled media environment, where all 
the major media outlets transmit the framing of political reality fruitful for the 
autocratic regime (Becker 2014).

The analysis has shown that in some aspects, the agenda-setting and fram-
ing applied by RT appeared more balanced compared to those by Channel One 
Russia. For example, unlike the latter channel, RT mentioned that both the pro-
testers and police were using violence during the Euromaidan. Additionally, RT 
included statements of Western politicians saying that Russian agents were be-
hind the events in Sloviansk in its news stories (however, later those statements 
were framed as unreliable), and did not directly blame Ukraine for the crash of 
Flight MH-17; instead, this channel’s crash-related agenda was organised around 
the appeal for a  thorough investigation and for abstaining from assigning re-



Alona Shestopalova132 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

sponsibility before the investigation was completed. In other words, being the 
Russian state-controlled channel broadcasting for viewers living in pluralistic 
media environments, RT adjusted its agenda and made it appear more reliable 
in the eyes of a European audience that is likely aware of some of the negative 
information about Russia and its allies. Still, as a whole, RT’s Ukraine-related 
agenda-setting and framing were very similar to those of Channel One Russia. 
With the help of state-controlled agenda-setting and framing, both of the chan-
nels contributed to the construction of crises, threats and enemies in the con-
text of the Euromaidan, the Annexation of Crimea and the war in Donbas. 

To sum up the paper, the analysis has shown that as early as in 2014, the state-
controlled construction of a ‘Ukrainian Nazi enemy’ heavily relied on a pro-re-
gime strategy of setting the media agenda and media frames. The empirical part 
of the article is based on the relatively small amount of data analysed by means 
of a qualitative method (which somewhat limited the ability to generalise the 
conclusions). Still, the available findings allow stating that in the conditions of 
a state-controlled information environment, the regime-friendly media agenda 
and frames are exactly the tools capable of constructing enemies. Therefore, 
there is the need for further empirical research of agenda-setting and framing 
applied by authoritarian countries in the processes of constructing enemies – 
the stage that might be the preparation for regimes’ calls to fight those enemies.

The Ukrainian ‘Nazi’ enemy constructed by Russian state-controlled TV back 
in 2014 is currently being fought by hundreds of thousands of Russian soldiers 
taking part in the full-scale Russo-Ukrainian War, while in its column for Rus-
sian state-controlled online outlet RIA Novosti, published in April 2022, Ser-
geytsev offered a new development of the Nazi frame by arguing that not just 
Ukrainian authorities but most Ukrainian civilians are Nazis and should be ‘de-
nazified’, while the methods Russia is undertaking for its war against Ukrainians 
potentially correspond to the criteria of genocide as listed in Article II of the 
Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (Unit-
ed Nations 1948). Currently, international institutions (for example, European 
Parliament) are considering different options for conducting an international 
tribunal aimed at holding Russia accountable for its ‘crime of aggression against 
Ukraine’ (European Parliament 2023).



Alona Shestopalova is a Ukrainian researcher, she defended a dissertation about 
Russian state-controlled TV channels (University of Hamburg). Currently, she 
works as a senior researcher at the Centre for Information Resilience (London).



Constructing Nazis on Political Demand 133

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

References
Becker, J. (2014): Russia and the New Authoritarians. Demokratizatsiya The Jour-

nal of Post-Soviet Democratization, 22(2), 191–206.
Buzan, B., Wæver, O. & Wilde, J. de (1998): Security: A New Framework for Analysis. 

Boulder, Colo: Lynne Rienner Pub.
United Nations (1948): Convention on the Prevention and Punishment of the 

Crime of Genocide, <accessed online: https://www.un.org/en/genocidepre-
vention/documents/atrocity-crimes/Doc.1_Convention%20on%20the%20
Prevention%20and%20Punishment%20of%20the%20Crime%20of%20Geno-
cide.pdf>.

Cwicinskaja, N. (2017): The Annexation of Crimea and International Law: Re-
view of Thomas D Grant’s “Aggression Against Ukraine: Territory, Responsi-
bility and International Law”. Israel Law Review, 50(2), 211–225.

Dukalskis, A. (2017): The Authoritarian Public Sphere: Legitimation and Autocratic 
Power in North Korea, Burma, and China. 1st ed., Abingdon, Oxon; New York, 
NY: Routledge.

Dukalskis, A. & Patane, C. (2019): Justifying Power: When Autocracies Talk about 
Themselves and Their Opponents. Contemporary Politics, 25(4), 457–478.

Edele, M. (2017): Fighting Russia’s History Wars: Vladimir Putin and the Codifi-
cation of World War II. History and Memory, 29(2), 90.

Entman, R. M. (1993): Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. 
Journal of Communication, 43(4), 51–58.

Erlich, A. & Garner, C. (2023): Is Pro-Kremlin Disinformation Effective? Evidence 
from Ukraine. The International Journal of Press/Politics, 28(1), 5–28.

EU vs Disinformation (2022): Keywords “Nazi” and “Genocide” in Russian State-
Controlled Media Covering Ukraine. EU vs Disinformation, 1 March, <ac-
cessed online: https://www.facebook.com/photo/?fbid=320522333433567&set
=pcb.320524530100014>.

European Parliament (2023): Ukraine War: MEPs Push for Special Tribunal to 
Punish Russian Crimes. European Parliament, 19 January <accessed online: 
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230113IPR66653/
ukraine-war-meps-push-for-special-tribunal-to-punish-russian-crimes>.

Ferraro, V. (2023): The Contradictions in Vladimir Putin’s  “Just War” against 
Ukraine: The Myths of NATO’s Containment, Minority Protection and De-
nazification. SciELO Preprints.

Field, A., Kliger, D., Wintner, S., Pan, J., Jurafsky, D. & Tsvetkov, Y. (2018): Framing 
and Agenda-Setting in Russian News: A Computational Analysis of Intricate 
Political Strategies. In: Riloff, E., Chiang, D., Hockenmaier, J. & Tsujii, J. (eds.): 
Proceedings of the 2018 Conference on Empirical Methods in Natural Language 
Processing. Brussels: Association for Computational Linguistics, 3570-3580.



Alona Shestopalova134 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Gaufman, E. (2017): Fascism and the Ukraine Crisis. Security Threats and Public 
Perception. Cham: Springer International Publishing, 103–123.

Gilboa, E. (2008): Searching for a Theory of Public Diplomacy. The ANNALS of 
the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 55–77.

Hallin, D. C. & Mancini, P. (2004): Comparing Media Systems: Three Models of 
Media and Politics. Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Hansen, F. S. (2015): Framing Yourself into a Corner: Russia, Crimea, and the 
Minimal Action Space. European Security, 24(1), 141–158.

Hoffmann, J. & Hawkins, V. (eds.) (2015): Communication and Peace: Mapping an 
Emerging Field. London, New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Ivie, R. L. (2003): Evil Enemy Versus Agonistic Other: Rhetorical Constructions 
of Terrorism. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 25(3), 181–
200.

Khaldarova, I. (2021): Brother or ‘Other’? Transformation of Strategic Narratives 
in Russian Television News during the Ukrainian Crisis. Media, War & Con-
flict, 14(1), 3–20.

Knudsen, O. F. (2001): Post-Copenhagen Security Studies: Desecuritizing Secu-
ritization. Security Dialogue, 32(3), 355–368.

Kuzio, T. (2023): Imperial Nationalism as the Driver behind Russia’s Invasion of 
Ukraine. Nations and Nationalism, 29(1), 30–38.

Leafstedt, E. N. (2021): Foreign Policy Fatigue? Russian Mass Media Agenda Setting 
Strategies and Public Opinion on the 2018 Pension Reforms. Slovo, 34(1), 1-32.

Levada Center (2015): Mezhdunarodnye Otnoshenija [International Rela-
tions]. Levada Center, 9 February, <accessed online: https://www.levada.
ru/2015/02/09/mezhdunarodnye-otnosheniya/>.

Marples, D. R. (2022): Russia’s War Goals in Ukraine. Canadian Slavonic Papers, 
64(2–3), 207–219.

McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1972): The Agenda-Setting Function of Mass 
Media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187.

Myshlovska, O. (2022): Conflict Dynamics as a Narrative Process: The Evolution 
of Competing Conflict Narratives between Russia and Ukraine and the Nar-
ratives of the International Human Rights Bodies between 2014 and 2022. 
Central European Journal of International and Security Studies, 16(3), 76–107.

Nino, J., Ombwayo, S., Bober, C., Casco, G., Charydczak, D., Fleurant, D., Hanna, 
A., Abdelhamid, S., Rich, R., Wason, A. et al. (2021): COVID-19 under Democ-
racy and Autocracy. Rutgers, the State University of New Jersey.

O’Loughlin, J., Toal, G. & Kolosov, V. (2016): Who Identifies with the “Russian 
World”? Geopolitical Attitudes in Southeastern Ukraine, Crimea, Abkhazia, 
South Ossetia, and Transnistria. Eurasian Geography and Economics, 57(6), 
745–778.



Constructing Nazis on Political Demand 135

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Onuch, O., Mateo, E. & Waller, J. G. (2021): Mobilization, Mass Perceptions, and 
(Dis)Information: “New” and “Old” Media Consumption Patterns and Pro-
test. Social Media + Society, 7(2).

Oppenheimer, L. (2006): The Development of Enemy Images: A  Theoretical 
Contribution. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 12(3), 269–292.

Perloff, R. M. (2022): The Fifty-Year Legacy of Agenda-Setting: Storied Past, 
Complex Conundrums, Future Possibilities. Mass Communication and Soci-
ety, 25(4), 469–499.

Putin, V. (2021): Poslanie Prezidenta Federal’nomu Sobraniyu [President’s  Ad-
dress to the Federal Assembly]. Kremlin.ru, 21 April, <accessed online: http://
kremlin.ru/events/president/news/65418>.

Putin, V. (2022): Obrashhenie Prezidenta Rossijskoj Federacii [Address by the 
President of the Russian Federation].  Kremlin.ru, 24 February, <accessed on-
line: http://kremlin.ru/events/president/news/67843>.

Pörksen, B., Koeck, A. R. & Koeck, W. K. (2011): The Creation of Reality: A Con-
structivist Epistemology of Journalism and Journalism Education. Exeter: Im-
print Academic.

Ramsay, G. & Robertshaw, S. (2019): Weaponising News RT, Sputnik and Targeted 
Disinformation. London: King’s College London Centre for the Study of Me-
dia, Communication & Power, 140.

Rieber, R. W. & Kelly, R. J. (1991): Substance and Shadow: Images of the Enemy. 
The Psychology of War and Peace: The Image of the Enemy. New York: Plenum 
Press, 3–39.

Schäfer, M. S., Scheffran, J. & Penniket, L. (2016): Securitization of Media Report-
ing on Climate Change? A Cross-National Analysis in Nine Countries. Security 
Dialogue, 47(1), 76–96.

Shevtsova, M. (2022): Looking for Stepan Bandera: The Myth of Ukrainian Na-
tionalism and the Russian ‘Special Operation.’ Central European Journal of In-
ternational and Security Studies, 16(3), 132–150.

Sergeytsev, T. (2022): Chto Rossija dolzhna sdelat’ s Ukrainoj [What Should Rus-
sia Do with Ukraine?]. Ria.ru, 3 April [last update on 5 April], <accessed online: 
https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html>.

Stasavage, D. (2020): Democracy, Autocracy, and Emergency Threats: Lessons 
for COVID-19 From the Last Thousand Years. International Organization, 
74(S1), E1–E17.

Staub, E. (2000): Genocide and Mass Killing: Origins, Prevention, Healing and 
Reconciliation. Political Psychology, 21(2), 367–382.

Stier, S. (2015): Democracy, Autocracy and the News: The Impact of Regime Type 
on Media Freedom. Democratization, 22(7), 1273–1295.

Taylor, B. W. (2013): Glasnost VS. Glasnost’: A Re-evaluation and Reinterpreta-



Alona Shestopalova136 

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

tion of The Chernobyl Disaster in Soviet Media. Dalhousie Journal of Interdis-
ciplinary Management, 9(1).

Toal, G. & O’Loughlin, J. (2018): ‘Why Did MH17 Crash?’: Blame Attribution, 
Television News and Public Opinion in Southeastern Ukraine, Crimea and 
the De Facto States of Abkhazia, South Ossetia and Transnistria. Geopolitics, 
23(4), 882–916.

Unwala, A. & Ghori, S. (2015): Brandishing the Cybered Bear: Information War 
and the Russia-Ukraine Conflict. Military Cyber Affairs, 1(1).

Wanta, W., Golan, G. & Lee, C. (2004): Agenda Setting and International News: 
Media Influence on Public Perceptions of Foreign Nations. Journalism & Mass 
Communication Quarterly, 81(2), 364–377.

Weaver, D. H. (2007): Thoughts on Agenda Setting, Framing, and Priming. Jour-
nal of Communication, 57(1), 142–147.

Williams, M. C. (2003): Words, Images, Enemies: Securitization and Internation-
al Politics. International Studies Quarterly, 47(4), 511–531.



Constructing Nazis on Political Demand 137

CEJISS, Volume 17, Issue 2, 2023

Annex. Links to the analysed weekly news programmes
Date Link to the analysed weekly news 

programme of Channel One Russia

Link to the analysed weekly news pro-

gramme of RT
26 January 

2014

https://www.1tv.ru/news/is-

sue/2014-01-26/21:00

https://archive.org/details/

RT_20140126_200000

2 March 

2014

https://www.1tv.ru/news/is-

sue/2014-03-02/21:00

https://archive.org/details/

RT_20140302_180000_Interviews_Cul-

ture_Art_Documentaries_and_Sports
13 April  

2014

https://www.1tv.ru/news/is-

sue/2014-04-13/21:00

https://archive.org/details/

RT_20140413_180000_Interviews_Cul-

ture_Art_Documentaries_and_Sports/

start/4080/end/4140
20 July  

2014

https://www.1tv.ru/news/is-

sue/2014-07-20/21:00

https://archive.org/details/

RT_20140720_190000_Headline_News/

start/1200/end/1260

Source: The author


